B: Šta je to prirodni zakon?
A: Instinkt koji nam omogućava da osećamo pravdu.
B: Kako bi ste vi mogli nazvati
pravdu i
nepravdu?
A: Šta se pojavljuje kao takvo u čitavom univerzumu.
B: Univerzum je sastavljen od mnogo ruku. To je rečeno da u
Lacedimonu gde su aplaudirali lopovima za koje su ljudi u Atini bili osuđeni u
rudnicima.
A: Zloupotreba reči, spor oko reči, izvrdavanje; lopovluk se
nije mogao počiniti u Atini kada je sve bilo zajedničko vlasništvo. Šta vi
nazivate lopovlukom
bilo je kažnjivo za gramzivost.
B: Bilo je zabranjeno oženiti sestru u Rim. To je bilo
dozvoljeno među Egipćanima, Atinjanima i čak među Jevrejima, da oženi sestru na
očevoj strani. To je ali sa kajanjem tako da ja citiram tako bednog malog
Jevrejskog naroda, koji su uvereni ne služiti kao vladari za svakoga, i koji,
stavljaju religiju sa strane, koji nisu bili nikada ništa ali rasa arogantnih i
fanatičnih razbojnika. Ali još uvek, prema njihovim knjigama, mlada Tamara, pre
nego što je bila silovana od njenog brata Amona, rekla mu je:
Ne, moj brate, ne moj da učiniš ovu glupost,
ali razgovaraj sa kraljem; jer on neće držati me od tebe..
A: Sve je to uobičajen zakon, proizvoljni običaji, prolaznost
te mode: suština ostaje uvek ista. Pokažite mi gde je bilo časno da mi
opljačkaju voće od mog teškog rada, gde je prekršeno obećanje, da se laže u želji
da me povredi, da okleva, da ubije, da otruje, da se bude nezahvalan prema
dobrotvorima, da udari jednog oca i jednu majku kada mu oni nude.
B: Da li ste vi zaboravili da je Žan-Žak, jedan od Očeva
moderne Crkve, imao
ovo da kaže: Prvi
čovek koji se usudi da ogradi i kultiviše parče zemljje je bio neprijatelj
ljudske rase, tako da on treba da bude uništen; i ovo:
Plodovi od zemlje su za sve, i ne
pripadaju nikome? Zar mi nismo već zajedno istražili
ovu divnu simetriju koja je tako korisna za društvo u našem
Predavanju Na Jednakosti?
A: Ko je ovaj Žan-Žak? On sigurno nije ni Jovan Krstitelj,
niti Jovan Evangelista, niti Džejms Veliki, niti Džejms Manji; To mora biti neki
Hunski um koji je napisao ovaj odvratni bezobrazluk ili je to neki loš šaljivdžija,
koji hoće da mu se smeju nego što čitav svet treba da ga svhati kao ozbiljnog.
Umesto da idu da kvare zemlju mudrih i talentovanih suseda, on je mogao samo da
ih imitira; i svaki otac porodice ima da sledi ovaj primer, gledajući uskoro
veoma malo osnovano selo. Autor ovih reči liči mi na neku nedruštvenu životinju.
B: Vi mislite onda da vređanjem i pljačkama dobrog čovek koji
je okružen svojom baštom i kokoškama trči sa živom ogradom, on je nešto bio
priželjkivao u pošovanju prema dužnostima prirodnog zakona?
A: Da, da, još jednom, ovo je prirodni zakon, i to se ne
sastoji ni od povređivanja drugih, ili u radovanju pretnjama.
B: Ja zamišljam da čovek voli da povređuje samo zbog svog
napredka. Ali tako mnogo ljudi su vodili da gledaju njihov sopstveni interes u
povređivanju drugih; osveta je tako nasilna strast, postoje tako katastrofalni
primeri od toga. Ambicija, je još sudbonosnija, ima
preplaviti svet sa krvlju, tada kada ja precrtam za sebe užasnu sliku, ja sam
iskusio priznanje da je čovek veoma đavo. U venama ja imam u mom srcu osećaj
utisak od pravde i nepravde; Atila je izložio propasti Sant Leo, Fokas je laskao
Svetom Đorđu na najkukavičkiji način, Aleksandar VI je ukaljan sa tako mnogo
incesta, sa tako mnogo ubistava, sa tako mnogo otrovanja, sa kojom je slabostšću
Luja XII, koji je nazvao Dobro,
čini naj neslavnije i intimno savezništvo; Kromvel čija je dužnost bila da
zaštiti bolesnog Kardinala Mazarina, i za kojim je on išao u Francusku da
nasledi Čarlsa I, rođaka Luisa XIV, i tako dalje, i tako dalje; hiljadu sličnih
primera koje su postavili moje ideje u poremećaj, i sada ne znam ni sam gde se
nalazim.
A: Pa, da li će oluja sprečiti naše uživanje u današnjem
prelepom suncu? Da li će zemljotres koji je uništio pola grada Lisbona sprečiti
nas da putujemo vrlo udobno u Madrid? Ako je Atila bio razbojnik i Kardinal
Mazarin hulja, da li to znači da ne postoje prinčevi i ministri koji nisu
pošteni ljudi? Zar nije bilo zabeleženo da je u ratu od 1701 godine, Luis XIV
konzul bio kompozitor i naj vrliji čovek? Duk de Bolivije, Markiz de Torci,
Marečal de Vilijar, Čamilart poslednji koji su prošli kao nesposobni, ali nikada
kao nepošteni. Zar ideja o pravdi
nije uvek postojala? To je iznad te ideje da su svi zakoni osnovani. Grci us ih
nazivali kćerkama od neba,
što su samo značili kćerkama od
prirode. Zar ne postoji zakon u vašoj zemlji?
B: Da, neki su dobri, neki su loši.
A: Pa, ako ne postoje utisci od prirodnog zakona, da li vi
dobijate ideju da svaki čovek ima unutra sebe svoj um koji je odgovarajuće
napravljen? Vi morate imati to obrnuto tamo, ili nigde.
B: Vi ste upravu, postoje prirodni zakoni; ali to je još više
prirodno da ljudi to zaboravljaju.
A: To je takođe prirodno da jedan bude jednook, grbav, hrom,
deformisan, nezdrav; ali ljudi više vole da se druže sa onima koji su dobro
napravljeni i zdravi.
B: Zašto onda postoji tako mnogo jednookih i deformisanih
umova?
A: Mir! Ali ide članak na
Moć.
Коментари
Постави коментар